GROHE en Team Ocean slaan handen ineen voor het vergroten van waterbewustzijn
Grohe titelsponsor Team Ocean
Zoetermeer, 21 maart 2024 – Op Wereldwaterdag, vrijdag 22 maart, kondigt Team Ocean twee ambitieuze roei-expedities aan om aandacht te vragen voor de toenemende waterschaarste. Bewustzijn over de beschikbaarheid van schoon en vers water en daarmee de gepaarde gedragsverandering zijn hard nodig, omdat water elk jaar schaarser wordt: volgens de VN leven wereldwijd al 2,3 miljard mensen in landen met waterschaarste.
GROHE steunt de missie van Team Ocean om het bewustzijn voor schoon en schaars (drink)water te vergroten en verbindt zich als titelsponsor aan het team én de missie. Meer informatie over GROHE Team Ocean is te lezen op de website www.teamocean.nl.
“Nu de wereldwijde watercrisis steeds ernstiger wordt, blijven we ons inzetten voor duurzaam watermanagement. We geloven dat het aanpakken van dit probleem moedige en collectieve acties vereist. Daarom kondig ik met trots onze samenwerking met Team Ocean aan. Het is meer dan een sponsoring; het is een gedeelde missie om op te komen voor de waarde van water en het promoten van verantwoorde consumptie. Zo zal Team Ocean tijdens hun uitdagende roeitocht zelfvoorzienend zijn door onder andere zeewater te filteren tot drinkwater. Samen streven we ernaar om het bewustzijn van het wereldwijde waterprobleem te vergroten en duurzame praktijken te inspireren voor een waterbestendige toekomst” , zegt Daniela Stawinoga-Carrington, Leader Communications & Impact, LIXIL EMENA.
Wilco van Rooijen van Team Ocean beklom de hoogste bergen van de wereld, waaronder de Mount Everest en de K2 zonder extra zuurstof. Ook wist hij zowel de geografische Noord- en Zuidpool op eigen kracht te bereiken.
Drinkwater was bij al zijn expedities een uitdaging, op sommige momenten zelfs letterlijk levensbedreigend. Wilco over de aankomende roei-expedities: “Als bergbeklimmer/ poolreiziger kon ik overleven door water om me heen in de vorm van sneeuw en ijs. Tijdens deze expeditie ben ik omgeven door ondrinkbaar water. Dat zal de grootste uitdaging zijn.”
Aquawareness
Om aandacht te vragen voor waterbewustzijn komt het GROHE Team Ocean met twee ambitieuze roei-expedities. Hiermee willen zij de ‘aquawareness’ vergroten, oftewel bewustzijn creëren rondom ons watergebruik en gedragsverandering stimuleren. Uit eerder onderzoek van GROHE bleek dat 40% van de Nederlanders te weinig weet over hoe ze zelf kunnen bijdragen aan waterbesparing. Het vergroten van het bewustzijn is dus van groot belang, zeker omdat persoonlijke impact van waterschaarste een belangrijke drijfveer is voor de bereidheid van mensen om hun waterconsumptie aan te passen.
V.l.n.r. Bram Meyer, Sara Eenhoorn, Bela Evers en Wilco van Rooijen | Foto: Bo Koster
Roeien voor het goede doel
Het GROHE Team Ocean bestaande uit Bela Evers, Bram Meyer, Sara Eenhoorn en Wilco van Rooijen, gaat dit jaar in juli de Rijn-expeditie roeien. Vanaf de waterbron in de bergen van Zwitserland via de Rhône naar de Rijn richting de Noordzee. De gletsjers in Zwitserland – een belangrijke bron van ons water – zullen naar verwachting in 2040 op één na allemaal verdwenen zijn.
In 2025 gaat GROHE Team Ocean voor hun tweede expeditie 4.500 km roeien van Californië naar Hawaï.
Levend laboratorium
Tijdens de roei-expeditie zullen zij als ‘levend laboratorium' fungeren om de noodzaak van gedragsverandering op het gebied van watergebruik te benadrukken. Gedurende de 6 tot 8 weken durende overtocht maakt het team hun eigen drinkwater uit de zee, en zullen ze non-stop roeien tot de eindbestemming is bereikt. Daarnaast zal er geen begeleidende boot zijn, en zal team Ocean leven met minder dan 8 liter water per persoon per dag. Ter vergelijking: in Nederland verbruiken we gemiddeld 129 liter water per persoon per dag.
Bronnen
1 Un Water: https://www.unwater.org/publications/summary-progress-update-2021-sdg-6-water-and-sanitation-all
2 World Economic Forum: Swiss glaciers lost 10% of their volume in two years
3 CBS: Hoeveel liter water gebruiken we per dag
– einde bericht –
Neem voor meer informatie, vragen en/of beeldmateriaal contact op met:
Communicatiebureau Fitzgerald Sanne Rijnsburger | sanne@fitzgerald.amsterdam
OVER GROHE N.V. – S.A.
GROHE is een toonaangevend wereldwijd merk voor complete badkameroplossingen en keukenaccessoires en heeft in totaal meer dan 7.000 medewerkers in 150 landen, waarvan 2.600 in Duitsland. Sinds 2014 maakt GROHE deel uit van de sterke merkenportfolio van de Japanse fabrikant van baanbrekende water- en woonproducten LIXIL. Om “Pure Freude an Wasser”; aan te bieden, is elk GROHE-product gebaseerd op de merkwaarden kwaliteit, technologie, design en duurzaamheid. Gerenommeerde hoogtepunten zoals GROHE Eurosmart of de GROHE-thermostaatserie, evenals baanbrekende innovaties zoals het GROHE Blue- watersysteem onderstrepen de diepgaande expertise van het merk. Gericht op de behoeften van de klant, creëert GROHE dus intelligente, levensverbeterende en duurzame productoplossingen die relevante toegevoegde waarde bieden – en het kwaliteitskeurmerk “Made in Germany”; dragen: R&D en design zijn stevig verankerd als een geïntegreerd proces in Duitsland. GROHE neemt zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid zeer serieus en richt zich op een hulpbronnenbesparende waardeketen. Sinds april 2020 produceert het sanitairmerk wereldwijd CO2-neutraal*.
Alleen al in de afgelopen tien jaar hebben meer dan 490 design- en innovatieprijzen en verschillende duurzaamheidsprijzen het succes van GROHE bevestigd. GROHE was de eerste in zijn branche die de CSR Award van de Duitse federale overheid en de German Sustainability Award 2021 won in de categorieën “Resources” en “Design” Als onderdeel van de duurzaamheids- en klimaatcampagne “50 Sustainability & Climate Leaders”; stimuleert GROHE ook duurzame transformatie.
*inclusief CO2-compensatieprojecten, meer op green.grohe.com
Voor meer informatie
Over GROHE kijk op grohe.nl
Over GROHE Team Ocean
GROHE Team Ocean is een expeditieteam bestaande uit vier avonturiers die zich gezamenlijk inzetten om bewustzijn omtrent waterschaarste te vergroten. Dit doen ze door uitdagende roei-expedities aan te gaan en initiatieven te ondersteunen die zich inzetten voor waterbesparing.
Voor meer informatie over GROHE Team Ocean, kijk op teamocean.nl